3 mai 2009

Românisme pe engleză


De ceva timp din maşinile ce aşteaptă la semafor, din camerele de cămin din complex şi de pe telefoanele cocalarilor ce au ringtone ultima melodie a lui Salam, răsună puternic ultima melodie semnată Puya. Pentru cei care nu aţi auzit-o deja, e vorba de "Undeva-n Balcani", piesă ce, conform hip-hopperului din Balta Albă vorbeşte despre România noastră cea de toate zilele. Recunosc că până la lansarea acestei piese, Puya şi Sişu îmi erau pe plac, câteva din piesele lor regăsindu-se în play-list-ul meu. Dar odată cu această "caracterizare a României în ritm de hip-hop" Puya a dispărut din winamp. De ce? Pentru cei care au mai ascultat La Familia este evident. Îmi trece prin minte una din piesele lor de acum ceva ani: "aici e România", piesă în care cei doi criticau faptul că hip-hopperii români cât şi ascultătorii acestui gen folosesc tot mai mult limba engleză pentru a se exprima mai bine. Refrenul suna aşa: Aici e Bucuresti..., nu New York..., nu L.A/Aici e Romania..., nu e U.S.A/Nu dolari..., aici suntem platitzi in lei.../Aici suntem albi..., deci hai sa nu fim negrii/Aici e Bucuresti..., nu New York..., nu L.A./Aici e Romania..., nu e U.S.A/Nu dolari..., aici suntem platitzi in lei.../Aici suntem albi..., deci hai sa nu fim negriï. Păi bine măi Puya măi dar ce se întâmplă cu refrenul ăsta nou? "Is this, Is this the life/I wanna live,I wanna carry on/Is this, Is this the life, I wanna live, I wanna carry on/Is this, Is this the life/Do you wanna carry on/Is this, Is this the life, I wanna, wanna get down"
Cred că ar fi fost mult mai bine să te exprimi în româneşte din moment ce tema albumui tău sunt "românismele" şi nu în engelza care acum ceva timp o denigrai.
Unde mai pui că efectul de pe vocea lui a fost ales cred eu, tot din motive comerciale(Kanye West are acelaşi efect în ultimele melodii ale sale) şi că videoclipul este o copie eşuată a mult mai celebrului Drop it like it's hot a lui Snoop Dogg şi e oarecum hazliu să vezi cum tipul care cântă refrenul "mângâie" clapele pianului pentru a scoate nişte note care nu se regăsesc nici unde în piesă. A nu se trece cu vederea peste titlul piesei. Mă întreb dacă Puya ştie că tărişoara noastră nu se regăseşte "undeva-n Balcani"!
Una peste alta Puya a reuşit să demontreze cât de repede îţi poţi uita năravurile când criza îţi suflă în ceafă şi când buzunarele nu mai sunt pline de dolărei, pardon, lei!

1 wild thought(s):

Unknown spunea...

Am auzit pentru prima oară melodia joi, pe autocar, în drum spre Mangalia şi am crezut că e ceva manea. La care nu mai ştiu care mi-a zis că de fapt e Puya. :))

Un produs Blogger.